Kommunen straffar barn till arbetslösa

Den här veckan har skolan startat för pojkarna. Tänk att jag har två skolbarn, betyder det att jag är gammal nu? ;)
O har börjat trean och W ettan. Tiden går för fort. Os lärare är gravid fick vi veta. Hon ska ha två dagar före mig. Det känns lite kul.

Tyvärr verkar det bli krångel med fritids. Nya regler. 6timmars fritids i veckan får de ha. Så lite över en timme om dagen då. För O blir det helt ok, men W som går två timmarsdagar i skolan får det värre. Just nu känns det som han kommer hamna lite utanför. Fritids ligger i skolan, alla hans klasskompisar får vara där och leka men W måste gå hem. Är lite orolig att han ska hamna utanför gemenskapen. När han kommer hem är hans bror kvar i skolan och alla hans kompisar.

Det brukar ju diskuteras mycket i tidningar mm om rätten till fritids. Som om arbetslösa bara vill ha en förvaringsplats för sina barn så de kan gå ut och fika mm. Själv vill jag bara ha nån timme extra så att han kan få en normal dag och inte hamna utanför, inte så att jag tycker att han ska få långa dagar. När jag gick i lågstadiet fick inte jag heller gå på fritids för min mamma var hemma. Jag var nog den enda i klassen. Mådde jättedåligt över det men till slut fick jag gå på fritids pga speciella skäl. Då mådde jag mycket bättre och fick en helt annan kontakt med mina klasskamrater.

Idag frågade jag en fritidsfröken om W kunde få en av sina timmar imorgon på morgonen för jag ska till min barnmorska samma tid som han började. Men nej det gick inte alls. Eftersom jag är arbetslös får han bara vara där efter skoltid. Så då måste jag fixa någon som kan gå med W till skolan. När O började skolan hade han rätt till tre timmar om dagen och då kunde jag lägga de före skoltid om jag ville.

Jag tycker att kommunen straffar barn till arbetslösa. Som om jag inte känner mig smutsig nog av att inte ha ett arbete.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0