Mina tårtor

Tårtor

Baby Ms 1-årstårta. Eftersom jag hade dåligt med tid så köpte jag färdiga bottnar som jag fuktade med hallonsoda. Jag köpte ofärgad marsipan som jag blandade med några droppar röd karamellfärg. Som fyllning hade jag alhgrensbilar fluff och geishafluff. Rosana köpte jag färdiga på ica, 3-pack ca 20kr.

Ahlgrensbilar fluff
Jag tog lite mer än halva påsen med bilar och klippte i småbitar. Dessa smältes ned tillsammans med 3dl grädde på svag värme. Grädden får inte koka. Sen fick de stå över natten och dagen efter vispade jag upp det till någon form av fluff.

Geishafluff
150g geisha som jag smälte med 3dl grädde på svag värme. Precis som bilarna fick det stå över natten innan det vispades upp.

Tårtan blev god men väldigt söt. Min syster som snart fyller år vill ha en likadan.

Till mig gjorde jag en jordgubbstårta. Jag använde färdiga marängbottnar. Jag fyllde den med mosade jordgubbar och vit chokladmousse. Jag dekorerade med grädde, jordgubbar och riven vit choklad.

Vit chokladmousse
3dl vispgrädde
200g vit choklad
2st äggulor

Smält chokladen. Vispa äggen lätt och rör ner den smälta chokladen och blanda tills det är slätt och glansigt. Vänd ihop chokladblandningen och grädden, vispa tills allt är blandat. Låt den stå kallt i några timmar.

Tyvärr började min tårta smälta. Jag tror att marängen inte klarade av de vattniga frysjordgubbarna som jag använde. Så denna tårta bakar jag nog inte fören till sommaren med färska gubbar.
Småtårtorna i bakgrunden köpte jag som reserver ifall minna inte skulle gå att äta. Men alla åt och tyckte det var gott.

Kommentarer
Postat av: EMMAS!

låter bra :D

haft en bra tisdag? kramis

2011-11-29 @ 21:01:12
URL: http://eemma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0