Att utvecklas

Igår var jag väldigt fokuserad på det som har med skrivandet att göra.
 
Under sommaren har det knappt blivit något skrivande eller läsande alls vilket gjorde att jag kom av mig ganska mycket med det. Men efter att kommit igång med att läsa massor så ökar även lusten att skriva. Men det här kanske kommer att låta lite galet, jag tycker att jag blivit korkad av att inte läsa och skriva. Jag kan inte längre formulera mig så som jag vill. Det blir bara hjärntrassel av det hela.
 
Själva historian som jag försöker skriva ner tror jag fortfarande håller men nu behöver jag utveckla mitt språk mer. Jag tycker att jag skriver för enkelt och för tråkigt. Men jag blir inte nedstämd för det eftersom jag ser skrivandet som ett hantverk som jag hela tiden kan utveckla och bli bättre på. Just nu håller jag bara på med ett råmanus och det viktigaste för mig är att få ner själva handlingen, språket ska jag fila på i andra omgången när jag ska skriva om. Men det skadar ju inte att försöka förfina det lite på vägen dit.
 
Det finns många saker som jag behöver förbättra och jag vet flera av mina svagheter vilket gör att jag nu ska försöka öva upp att bli bättre.
 
Så igår blev det inte bara skrivande utan också en del läsning. Lite nöjesläsning, läsning av böcker som jag i vanliga fall inte är intresserad av i syfte att analysera hur författaren använder språket. Samla på ord och sätta in de i meningar och våga leka lite. Träna på att beskriva känslor, hur ser man att någon är arg, ledsen, rädd mm.
 
Idag ska jag fortsätta med allt detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0