Gå ner i vikt med GI

Det är många som har gått ner i vikt med hjälp av GI som står för glykemiskt index. Det kanske låter komplicerat men GI är ett mått på hur snabbt ens blodsocker stiger efter att ha ätit ett speciellt livsmedel med kolhydrater i. Äter man livsmedel med snabba kolhydrater så stiger blodsockret snabbt men det sjunker även snabbt vilket gör att ens blodsocker blir lite som en berg och dalbana. När blodsockret sjunker blir man snabbt trött och hungrig igen. Därför är det bra att äta mat med lågt GI eftersom det ger ett stabilare blodsocker.

 

Det finns studier som visar att GI är ett sund och effektiv metod om man vill gå ner i vikt. Ska man äta enligt Gi så är det bra att äta protein, långsamma kolhydrater och nyttiga fetter.

 

När man följer GI metoden är det viktigt att äta regelbundet och det ska inte gå mer än fyra timmar mellan måltiderna. Man ska äta tre huvudmål och två mellanmål under dagen.

 

För att öka fettförbränningen bör man även motionera vilket gör att man går ner i vikt snabbare. Motionerar gör jag redan så det känns inte som något problem. Men jag vet att jag måste ändra min kost och sluta med alla onyttigheter vilket är lättare sagt än gjort.

 

Jag funderar på om GI kan vara något för mig. Jag behöver gå ner i vikt och då inte bara för utseendets skulle utan också för hälsan. Kanske kan ett stabilt blodsocker vara det jag behöver för att klara av att gå ner i vikt.

 

Är det någon som har bra erfarenhet av att gått ner i vikt med Gi-metoden?

info om GI-metoden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0