Föreläsningen

 
Gothic skräckromanen-från mysrysare till monsterfilmer och vidare....av Mats David Ranaxe
 
Det var en trevlig föreläsning jag var på i måndags. Lite vampyrer, lite Frankenstein osv. Fast det jag tyckte var mest intressant att höra om var författarna han berättade om. Tex Mary Shelly (1797-1851) som skrev Frankenstein, men även de författare som hon hade omkring sig. De var lite roligt att veta hur de hör ihop och vilka skandaler de ställde till på den tiden. Jag gillar ju historia också så kan de bli bättre?
 
Någon annan han berättade om var Swedenborg. Honom har jag hört talas om tidigare och tycker att det verkade vara något otäckt över. Fast samtidigt tycker jag att han är spännande. Hans böcker ska tydligen finnas att köpa på ett ställe här i stan så det ska jag nog kolla upp sen. Jag både gillar och ogillar Swedenborg. Men det kan nog bli kul att läsa något av honom.
 
Föreläsaren tog i slutet upp även lite modernare grejer som man kan funderar över om det kommer sluta på att bra eller otäckt sätt. De har lite med den teknik och forskning som pågår nu. Vad är etiskt rätt och kan det som skapas vända sig emot oss till slut osv.
Spännande
 

Föreläsaren har en blogg, även om den verkar vara lite segt uppdaterat men i det senaste inlägget kan man läsa lite om Mary Shelley osv.
http://mattesarcana.wordpress.com/
 
Det var trevligt med lite skäck, hoppas på att komma in på en kurs om skräcklitteratur på högskolan i höst. När jag sökte den kursen för några år sedan lades den ner pga brist på sökande. Får se om det går bättre den här gången.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0