Dop

Idag har jag varit på dop i en syriansk kyrka. Det var trevligt och fint. Det förra syrianska dopen jag var på var rörigt och mycket folk. Nu var det nästan folktomt. Det var en bra präst nu. Han förklarade mycket om vad de gjorde och varför för oss svenskar. Prästen hade nån sorts liten "hatt" på huvudet och en typ stor mantel med massa färger och broderier. M trodde att han var en kung och kallade honom för kungen. Hon berättade även för honom att hon hade en ny klänning. Den lilla damen är inte speciellt blyg av sig ibland.
Dopet var både på syrianska och svenska. Fast jag tycker det låter så trevligt när de "predikar", de typ sjunger istället för att prata. Känns som att man är utomlands. En del rökelser tändes också.
Det hände även en liten olycka under dopet. Prästen tappade bebisen i vattnet så han slog i huvudet. De klär nämligen av barnen nakna och smörjer in med olja och sen badar de barnet. Men det gick bra med den lilla pojken.
 
Fast en sak som var lite irriterande var att en "Svensson familj" på flera personer var med på dopet. Det verkade som de bara gick in där för att vara med på en kul grej eller uppleva en annan kultur eller nåt. Inget fel med det men det satt bakom oss och pratade väldigt mycket sen gick de fram och ställde sig i vägen för att se, precis som om det skulle vara nån sorts uppvisning. Väldigt respektlöst av de tycker jag.
 
Mina finklädda sötisar. Tänkte att jag skulle ta en fin bild på de men det är ju hopplöst.
 
Efter dopet åt vi smörgåstårta och vanlig tårta. Vi fick även en liten present. Apelsinkakor. Jag har inte smakat någon än men jag blev väldigt glad över att få den. Kul att testa nånting nytt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0