Matlagningsfest på Frösåkersbrygga

I lördags tog pojkvännen med mig på fest som hans chef ordnat. Det var en matlagningsfest i vikingadelen på frösåkersbrygga. Det var riktigt häftigt och mysigt att vara där.
Vi var två sällskap som skulle delas upp i fyra lag så att det skulle bli fyra olika rätter. Det kändes ganska läskigt i början för jag tycker inte om att laga mat och speciellt inte med olika människor. Men det gick bra. Jag gjorde inte särskillt mycket. Tror de som gillade att laga mat ansträngde sig mest, vi andra fick mingla lite mer.
 
Huset där vi höll till.
 
Så snygga i våra förkläden. Ser ut som jag är gravid med trillingar eller nåt, men det är bara en.
 
 
Lite inredning från övervåningen.
 
Medan vi skulle vänta på att maten blev klar fick vi gå ner till vattnet för att kolla på en båt. Inget vikingaskepp men en kopia på ett medeltidsskepp. Vi fick även gå ombord och kolla. Det var riktigt häftigt.
Den är mycket större i verkligheten.
 
 
Kanoner fanns ombord, som funkar.
 
Första rätten, anklever. Jag och pojkvännen höll på att dö när vi hörde det. Men bestämde oss för att smaka. Han älskade det och jag tyckte att det var så där. Gott i början men för mycket på slutet.
 
Ännu en skräckrätt. Pojkvännen som inte ens gillar räkor. Men han smakade allafall. Jag tycker musslor ser fruktansvärt äckliga ut och får nästan kväljningar av att bara kolla på dom. Men samtidigt har jag varit nyfiken på att testa eftersom så många andra säger att det är gott. Så det var lika bra att testa nu. Pilgrimsmusslorna var som smaklösa fiskbullar. De andra musslorna var också helt smaklösa. De såg jätteäckliga ut när jag grävde ut de ur skalet och även när jag delade på dom. Vågade inte stoppa in en hel i munnen. Jag är lite besviken att det inte var nått gott men samtidigt tycker jag att det var kul att få testa.
Väntar på mat. Lite kul med bestiken också. Tre gafflar och tre knivar + en sked. Nån sa att man ska börja utifrån så det verkar ju inte så svårt.
Köttet var väldigt gott men den var lite för blodig i mitten för min smak så pojkvännen fick till sin lycka äta halva min. Jag tyckte att alla rätter blev lite för mycket på slutet men det kan ju vara mina gravidsmaklökar som ställer till det.
Till efterätt fick vi hemmagjord glass med jordgubbar, maränger och nåt sorts knäckflarn. Gott men ni får inte se någon bild för den blev så ful.
 
Det var en riktigt lyckat kväll och en häftig upplevelse att vara där. Så jag kan verkligen rekommendera andra att göra samma sak. Vi blev även erbjudna att bada i varma badtunnor ute, men det hoppade vi över fast det säkert hade varit riktigt kul. Kanske blir det en annan gång.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0