Blir sämre

Nu är jag tillbaka =) Har haft semester på bb igen.

I torsdags ville min bebis knappt röra sig. Kände den lite på föriddagen men sen kunde jag inte avgöra om den rörde sig nåt eller inte. Min sötis fick ringa förlossningen som sa att jag kunde komma in på en koll på kvällen. Som vanligt vaknade den till liv när ctg banden åkte på. Bara bra med bebisen. Blodtrycket var bra. Urinprovet visade ingenting. Jag var jätteförvånad och sa till barnmorskan att jag haft en 3a i tisdags. Hon såg bara nöjd ut och sa att men nu visar det inget alls. Du kan åka hem och komma tillbaka på din ultraljuds tid imorgon.

Så jag åkte hem och både jag och sötisen var mycket förvirrade. Funderade på om de lurat mig om havandeskapsförgiftning eftersom det kan man inte bli frisk i från utan förlossning. Var jag frisk nu eller vad händer?

Nya tester på fredag morgon och ett ultraljud. Du har en 3a säger dr så vi lägger in dig på urinmätning. Jag blev jätteförvånad. Det hade jag inte alls räknat med. Hans förklaring om testet innan var att det kan ha blivit nåt fel på testet men att en 3a alltid är en trea. Så det blev inläggning på bb igen.
Senare på dagen fick jag åka ner till spec mvc och göra ett flödes ul. Flödet i navelsträngen var jätte bra nu sa dr.
Fick även mycket ont ont i övre delen av ryggen under dagen. Natten var hemsk. Det kändes som att ryggen försökte slita sig själv i bitar, det kom som värkar. Men det var i övre delen av ryggen så det hade de ingen förklaring till. Lyckades allafall sova nån timme med panodil.

Vaknade tidigt av att ryggen bråkade. Fick bara mer ont och blev illamående och skakis. Så de blev inte så glada när de upptäckte på morgonen att jag hade ett blodtryck på 190/100 medan jag låg i sängen. Fick morgon medicin och vila i ca två timmar. Nytt tryck togs, 170/110. Då fick jag extra medicin. Får inte ha undertryck på 110. Sov nog större delen av lördagen sen. På söndag hade jag högt på morgonen igen. Men mådde ganska bra. Sen har blodtryck lekt berg och dalbana.

Så jag fick inte åka hem på måndagen. Fick extra medicin på kvällen för att sänka morgontrycket. En dr kom även och berättade om urinmätningen. Den visade att jag läkte dubbelt så mycket äggvita nu. Men att det inte var någon fara än så länge. På tisdagen fick jag permision i några timmar för att åka hem och fira O som fyllde 9år. Inte kul att vara inlagd på sitt barns födelsedag. Men det gick bra ändå. Min pappa körde mig till hälla så att jag kunde köpa presenter. Slösade bort för mycket pengar och bjöd även på McD. Men O blev mycket glad över presenterna så det var det värt =)

Det gjordes även en ny flödesmätning. Den var också jättebra. Dr sa att flödet brukar bli bättre efter kortisonsprutor. Bra att jag fått såna då =) Hon sa även att det går ovanligt långsamt för mig att bli sämre. För tydligen brukar det gå fort när man väl ha börjat läcka protein. Tyckte att det var skönt att höra att jag är ovanlig för kvällen innan störde jag mig på en bm som tyckte att det var konstigt att jag fått hf på tredjebarnet med samma pappa. Har fått höra det många gånger nu, konstigt, ovanligt, märkligt. En dr sa att det var ovanlig men att det händer. Det börjar bli lite jobbigt att höra tillslut. På kvällen där påminnde mig Linnea om den konstiga väggen i min livmoder. Hade glömt den. Så det är bara inse att hela den här graviditeten är konstig :p

Idag blev det nya prover. Första gången de hittat nåt i blodet men det var så lite att jag fick perm till på fredag. Dr tyckte att eftersom det går så långsamt är det bättre att jag åker hem istället för att ligga på sjukhuset. Så imorgon ska jag börja samla urin hemma och sen åka tillbaka på fredag för nya prover. Om det inte sker några större förändringar så kanske jag får vara hemma men åka dit på många kontroller sen.

Imorgon går jag in i v33. Hoppas bebis kan vara kvar till v35 allafall. Fast ibland känner jag att jag vill att de ska plocka ut den nu så att det här kan vara över. Men samtidigt vill jag inte vara inlagd på minibebis avd. Vill ha en frisk bebis som kan andas själv. Så det är bara hoppas på att det fortsätter gå långsamt nu. Läste i en mamma tidning på bb om en som fick byta lever efter hf. Jag vill gärna ha mina organ kvar så jag hoppas att de inte låter det gå så långt att de väntar till sista minuten. Men jag tror att de har bra koll på mig =)

Kommentarer
Postat av: Emma

Tänker på dig och tycker du är så duktig som kan hålla dig lugn trots alla turer. Och även om Sigge vill ha en bebiskompis så hoppas jag att den stannar ett tag till!

2010-10-28 @ 13:36:53
URL: http://enligtemma.blogg.se/
Postat av: A-K

Tack =) Får se hur länge den får stanna.

2010-11-05 @ 21:05:47
URL: http://aks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0