Värsta bidragslyxen, eller?

Igår förnedrade vi oss genom att gå till kommunen och tigga pengar. Men det verkar vara kört för oss. Vi har ju lånat av min sambos pappa då vi varit helt utan pengar och mat. Min sambo betalade tillbaka de pengarna på en gång men efter som han fick in det på kontot så tänker kommunen räkna det som inkomst.
Han var även iväg till Stockholm när hans bror behövde akut barnvakt till sin dotter. Hans bror satte då in pengar till bensin eftersom vi som ni vet är urfattiga. Men nej det är en inkomst enligt kommunen. Helt plötsligt har våra inkomster ökat med kanske 2000kr, pengar som inte igentligen funnits. Jag har hört andra som fått lämna intyg när de lånat pengar eller att man få ta emot 600kr. Men hon var helt besämd, de spelar ingen roll vilka intyg vi lämnar allt som går in på kontot är inkomster.
Vad räknas det då som, svartjobb eller? Tänk om jag tar ut 500kr av barnbidraget men sen ångrar mig och sätter tillbaka det. Då har helt plötsligt min månadsinkomst stigit med 500kr. Eller?
Hela hennes attityd till oss ändrades efter det samtalet. Kändes som hon tyckte att vi var idioter. Hon tyckte att vi skulle ha kommit dit direkt om vi var utan pengar. Men det tar ju dagar/veckor för dem att utreda. Det hinner man inte vänta om det är akut. Men det är oss det är fel på som inte är synska eller vet allt.
Förut skulle man låna osv innan man sökte bidrag, allt för att klara sig själv.
Men man får låna pengar, så länge det inte går in på kontot. Antar att vi får fortsätta leva under socialbidragsnormen. Anledningen till att vi väntat längre är eftersom de räknar tillbaka tre månder och min sambo hade lön förut. Så vi skulle inte ha fått några pengar ändå under dessa tre månader fast vi legat under normen. Allt blir fel hur vi än gör.

Efter det gick vi till arbetsförmedlingen eftersom min sambo försökt få tag i sin handläggare i ca tre veckor nu. Hon svarar inte på sina telefontider eller mejl. Han har även talat in på hennes telefonsvarare och ringt arbetsförmedlingen flera gånger och då har de sagt att de lämnat meddelande till henne.
Svaret han fick på arbetsförmedlingen var att hon säger att han har ringt och avbokat ett möte. Vi höll på att smälla av båda två då. Han har ju inte ens haft ett möte att avboka. Det var hon som sjukanmälde sig och skulle återkomma om en ny tid. Han har ju jagat henne nu för att få en ny tid. Hon eller arbetsförmedlingen måste ha blandat ihop honom med någon annan? Vilket är helt värdelöst eftersom hans möte handlade om lagerjobb och även jobbinfon jag var på sa de att de behövde lagerarbetare. Nu kanske han missar något på grund av deras strul. Sen kan man undra varför hon inte svarar honom. Jag har ju varit i samma rum när han ringt så jag vet att han talar sanning. Får vilka idioter som helst jobbar på arbetsförmedlingen?

Men myndigheter har väl alltid rätt och vi på samhällsbotten som lever på era skattepengar har väl alltid fel?
Känner mig hjälplös.
Hoppas vi får jobb snart så vi slipper allt det här. Sen alla som tror att det är värsta lyxen att leva på bidrag, verkar det som de?

Kommentarer
Postat av: jessamy

Fy fan vad värdelöst! Jag tror inte det är lyx att leva på bidrag dock

2012-02-22 @ 13:22:26
URL: http://jessamys.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0